close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

החסרון של הבלוק הטכני

הרב שמעון אוריז שבט, תשעה06/02/2015

למושג בלוק טכני יש חסרון מובנה עמוק, שפתירתו תוביל לעולם חדש של הנהגה

תגיות:
מעמד הגשת הרשימות לכנסת, הפגישה אותנו עם מושג חדש ישן ששמו "הבלוק הטכני", המתאר צורת חיבור בין קבוצות שלכאורה אין להן כל קשר אידיאולוגי, אולם מפאת אילוצי המציאות, מחויבות ללכת יחדיו. 

באופן זה נוצר הקשר בין ברוך מרזל מ"עוצמה לישראל", לבין "מפלגת יחד" של אלי ישי.

התבוננות עומק מראה, כי לא במקרה דווקא קבוצות אלו מוצאות את עצמן בצורת חיבור שכזו.

ראשיתו של הבלוק הטכני, אינה באילוץ הפוליטי, אלא באידיאולוגיות, הנאחזות ב"בלוק" רעיוני שהיכולת להפריט אותו לרמה האזרחית, כאג'נדה תרבותית, מדינית ופוליטית המתמודדת מול מציאות מורכבת, אינה קיימת.

אולם סכנת הכשל הזו, אינה נחלתן רק של מפלגות הקצה. דפוס חשיבת ה"בלוק" והכשל המובנה שבו, עורבים בכל המקומות בהם קיימים קונפליקטים מורכבים, הן במישור האזרחי והן במישור המדיני. כשתגיע העת, אנחנו נחווה על בשרנו, שבהתוויית הדרך המדינית, לא מספיק "לא להתנצל ולאהוב את ישראל" ובהתוויית החזון האזרחי, לא מספיק יהיה לנקוט עמדה, הנאחזת רק בכך ש"אלוהים אוסר". כי שיטת הבלוק, עובדת רק לטווח הקצר ורק במערכת בחירות. בהתמודדות בטוח הארוך, היא אינה עומדת, מול אידיאולוגיה מבוססת והיא נשחקת אט אט למולה.

כיפוף ערך השוויון, את האידיאולוגיה הימנית
לא במקרה, כשלו גדולי מנהיגי מדינת ישראל הימניים – בגין ושרון, מלעמוד בעמדתם המדינית. ערך השוויון הדמוקראטי, שחק לאיטו את כושר עמידתם, עד שהיפך את עמדותיהם לחלוטין.

מי שעיניו בראשו רואה, כי נתניהו אינו שונה מהם. לא רק שהוא אינו מתכוון לשנות מאום בעניין, אלא להיפך. הוא מבצר את מעמד האידיאולוגיה הזו, השלטת ברשות השופטת. אם בקדנציה הקודמת, איזק את משרד המשפטים אל ציפי לבני, לקראת הקדנציה הבאה שריין נתניהו את בני בגין, שעמדותיו בנושא זה ידועות.

האפשרות היחידה, להוביל חזון הן מדיני והן אזרחי, לאזרחי מדינת ישראל, תלויה לחלוטין ביכולת להציב אלטרנטיבה תרבותית, אל מול ערך השוויון הדמוקראטי. 

הצבת מועמדותי לראשות הבית היהודי, נועדה לסמן את היעד הזה, כהתניה ליכולת שלנו, להציב את החיבור שבין תורה ומדינה, כאלטרנטיבה להנהגה.

היסוד האתני – כיסוד תרבותי
התנועה האזרחית שהקמנו – "ישראל ייעודית", נועדה לקדם אלטרנטיבה זו, הבנויה על הקיום האתני של עם ישראל, שיסודו ההלכתי הוא, כי יהודי הינו מי שנולד מאמא יהודיה, לא רק כעמדה הלכתית מונחתת, אלא במשמעות התרבותית שהיא מביעה. 
מעמד האישה, נושא הגירות, המאבק המדיני, היחס לחרדים, מעמד ערביי ישראל, כולם מושפעים ישירות מן היסוד הזה.

מכם אנו מצפים ומבקשים לגלות מעורבות. להצטרף, להיות שותפים ולהשפיע, על בנייתו של חזון תרבותי מדיני זה.

היכנסו לדף ההיכרות האינטרנטי (לחץ כאן), הביעו עמדה, הזמינו אותנו אליכם לחוגי בית, מפגשים, ערבי דיון, ולכל מה שיכול לקדם דיון וסיעור מוחות בעניין. 
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה